Μπορεί να μην έχει περάσει ούτε ένας μήνας από τα εγκαίνια και την παράδοση του στην κυκλοφορία (σσ 18/4), ωστόσο ο οδικός άξονας Λεύκτρο-Σπάρτη ήδη κατέγραψε στο «ενεργητικό» του τα πρώτα τροχαία ατυχήματα. Παρά την ευχή τού υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος στην τελετή εγκαινίων είχε δηλώσει για το Λεύκτρο-Σπάρτη να είναι ένας δρόμος «με μηδενικά ατυχήματα και να μην χυθεί μια σταγόνα αίμα», φαίνεται ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική και σίγουρα όχι τόσο αισιόδοξη.
Βάσει στοιχείων που εξασφάλισε ο “ΛΤ” από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Πελοποννήσου, κατά το διάστημα από 18 Απριλίου έως και 5 Μαΐου 2016, στο Λεύκτρο-Σπάρτη σημειώθηκαν συνολικά έξι τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών. Στα συγκεκριμένα περιστατικά έχουν επιληφθεί οι αρμόδιες αστυνομικές υπηρεσίες της Αστυνομίας.
Μπορεί να μην πρόκειται για τροχαία που χαρακτηρίζονται ως σοβαρά, ωστόσο ο αριθμός των συμβάντων που έχουν σημειωθεί σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και μάλιστα σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο προκαλούν -αν μη τι άλλο- προβληματισμό.
Απογοήτευση
και παράπονα
Η άγνοια των οδηγών για τις ιδιαιτερότητες του νέου αυτοκινητόδρομου σίγουρα παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόκληση τροχαίων, ωστόσο δεν είναι λίγοι αυτοί που εκφράζουν σοβαρές ενστάσεις για τη χάραξη του οδικού κλάδου. Μιλώντας στο “ΛΤ” οδηγοί διαφόρων ηλικιών, εμφανίζονται απογοητευμένοι από ένα έργο που πέρασε από «σαράντα κύματα» μέχρι να αποδοθεί σε χρήση. Κάνουν λόγο, χαρακτηριστικά, για έναν δρόμο «φιδοειδή και γεμάτο στροφές» που είναι «κατώτερος του αναμενομένου» και ο οποίος «δεν προσφέρει ουσιαστικά οφέλη» στη Λακωνία. Κάποιοι, μάλιστα, δεν διστάζουν να χαρακτηρίζουν το δρόμο ως «έκτρωμα», ακόμη και «σκοτώστρα». Οι ίδιοι υπογραμμίζουν ότι ο οδικός κλάδος δεν διαθέτει τις προδιαγραφές ενός αυτοκινητοδρόμου, καθώς απουσιάζει η μείζονος σημασίας Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).
Στα παράπονα συγκαταλέγεται και ο χρόνος διάρκειας του ταξιδίου έως Τρίπολη και Αθήνα, καθώς παρά τους χρόνους που έδωσε ο κατασκευαστής, στην πράξη αποδεικνύεται ότι η χρονική μείωση της διαδρομής παραμένει «μόνο στα χαρτιά» και για να φτάσει κάποιος ταχύτερα στον προορισμό του πρέπει να οδηγεί σαν «πιλότος της… Φόρμουλα 1».
Τις αντιδράσεις των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου εντείνει και το «τσουχτερό» αντίτιμο των διοδίων της Πετρίνας, που για τα ΙΧ ανέρχεται σε 2,85 ευρώ, για δίκυκλα και τρίκυκλα σε 2 ευρώ, για οχήματα με ύψος έως 2,20 μέτρα σε 2,85 ευρώ, για οχήματα με 2 ή 3 άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μέτρα σε 7,20 ευρώ και για οχήματα με 4 ή περισσότερους άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μέτρα, σε 10,10 ευρώ. Σε συνδυασμό με τα διόδια του Μάναρη, το κόστος των οποίων ανέρχεται σε 1,90 ευρώ για τα ΙΧ, ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής για Αθήνα, θα επιβαρύνει τον οδηγό με 9,5 ευρώ επιπλέον (από 17,5 σε 27 ευρώ), συγκριτικά με τη χρήση της παλαιάς ΕΟ Σπάρτης-Τρίπολης. Σε αυτό το κόστος, πρέπει κανείς να συμπεριλάβει και τα έξοδα των καυσίμων, καθώς η χιλιομετρική απόσταση μέχρι την Τρίπολη από το νέο δρόμο είναι αυξημένη κατά 22 χλμ. (80 έναντι 58). Εμφανώς δυσαρεστημένοι αρκετοί πολίτες τονίζουν στο “ΛΤ” ότι δεν θα χρησιμοποιούν το νέο δρόμο καθώς «δεν συμφέρει», ενώ προβλέπουν ότι ο δρόμος «θα εγκαταλειφθεί και θα χρησιμοποιείται μόνο από λίγους».
Δεδομένα
τα οφέλη
Από την άλλη πλευρά δεν πρέπει να παραγνωρίζει κανείς ότι ο νέος οδικός κλάδος προσφέρει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα στη Λακωνία, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν και αυτό δεν είναι άλλο από την ανάπτυξη που υπόσχεται στον εμπορικό και τουριστικό τομέα. Η εύκολη σύνδεση με Αθήνα, Καλαμάτα και Πάτρα αναμένεται να διευκολύνει και να τονώσει τη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς το νομό. Συμπληρωματική αναπτυξιακή δυναμική αναμένεται να δώσει η παράδοση του τμήματος Σκούρα-Πυρί και του λιμένα Γυθείου. Ωστόσο και εδώ διατυπώνονται αμφιβολίες για τα πλεονεκτήματα -ή μη- που παρέχει στους επαγγελματίες η χρήση του Λεύκτρο-Σπάρτη, καθώς αρκετοί οδηγοί φορτηγών και εκπρόσωποι εταιρειών τονίζουν ότι η χρήση του νέου δρόμου είναι «ασύμφορη», τόσο λόγου κόστους, όσο και λόγου χρόνου.
Από την άλλη πλευρά, «πεδίο δόξης λαμπρό» αναμένεται να έχει ο δρόμος στην «τουριστική» χρήση του από τους επισκέπτες της Λακωνίας -κυρίως ξένους, αλλά και Έλληνες- οι οποίοι δύσκολα θα μπουν σε δίλημμα επιλογής ανάμεσα σε έναν αυτοκινητόδρομο και σε μία «ξεπερασμένη» Εθνική οδό. Η αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με το Λονδίνο, αλλά και άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς πχ, «ανοίγει» νέους ορίζοντες στο τουριστικό προϊόν και για τη Λακωνία, η οποία μπορεί να αντιπαραβάλλει στα πλεονεκτήματα (αεροδρόμιο, λιμάνι) της Μεσσηνίας, ένα αξιοπρεπές οδικό δίκτυο. Η άνετη και ασφαλής πρόσβαση θεωρείται ικανός παράγοντας για την προσέλκυση τουριστικού κοινού στο νομό, καθώς η απουσία άλλων υποδομών (αεροδρόμιο, σιδηρόδρομος κλπ) συμπληρωματικά με το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, καθιστούσαν τη Λακωνία έναν απομονωμένο νομό, που παρά την ιστορία και τις πλούσιες επιλογές εξόρμησης, δεν έδινε την αίσθηση «φιλόξενης» υποδοχής στον επισκέπτη.
Αναμφισβήτητος είναι, επίσης, ο αυξημένος βαθμός ασφαλείας που παρέχει ο νέος δρόμος στους οδηγούς, σε σχέση με την παλαιά ΕΟ Σπάρτης-Τρίπολης, όπου στο παρελθόν έχουν σημειωθεί πολλά και σοβαρά ατυχήματα, αρκετά εκ των οποίων είχαν μοιραία κατάληξη. Μόνο και μόνο η ύπαρξη διαχωριστικών στηθαίων εγγυάται για τους χρήστες του Λεύκτρο-Σπάρτη έναν αυξημένο βαθμό ασφαλείας.
Συμπληρωματικά έργα
στο Λεύκτρο-Σπάρτη
Εξάλλου, συμπληρωματικά έργα στο Λεύκτρο-Σπάρτη θα κατασκευάσει ο «Μορέας» με απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», ο υπουργός Υποδομών έδωσε εντολή στον «Μορέα» για την εκτέλεση των εξής εργασιών στο τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη: 1) έναν επιπρόσθετο κόμβο (Φουνταίικα), 2) τη γεφύρωση ενός παραπόταμου, προκειμένου οι κάτοικοι του Λογκανίκου να έχουν πρόσβαση στους ελαιώνες τους και 3) τη διαπλάτυνση της παράπλευρης οδού προς Καστόρι.
– See more at: http://www.lakonikos.gr